sobota, 8 marca 2014

RAW czy JPG? Fotografowanie w RAW + Adobe Photoshop Lightroom.






Wszyscy wiemy, że mamy 3 podstawowe typy plików, w których zapisywane są zdjęcia. Są to: JPG, RAW i TIFF. Najczęściej domyślnie wybrany jest format JPG, wybór ten możemy sami zmienić w ustawieniach aparatu.
Najbardziej popularnym jest jednak JPG. Owszem JPG jest bardzo wygodnym formatem, bo jest mniejszy i pomieścimy na karcie pamięci więcej zdjęć niż w formacie RAW lub TIFF, ale ma pewną wadę - kompresję stratną, usuwanie informacji o obrazie czyli: 
'metoda zmniejszania ilości bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji, które nie dają gwarancji, że odtworzona informacja będzie identyczna z oryginałem'.


JPG
Pliki JPG możemy zapisywać na karcie w różnych wielkościach. Najczęściej mamy możliwość wybrania 3 opcji wielkości plików: small, medium oraz large. Jeśli użyjemy najmniejszego pliku small, to przy takim ustawieniu otrzymamy małe i złej jakości zdjęcia, o jakimkolwiek powiększeniu zdjęć możemy zapomnieć. Jeśli fotografujemy w JPG to najlepiej używać największego rozmiaru large.

Wady formatu JPG: 
-im mniejszy plik tym gorsza jakość obrazu 
-mała rozpiętość bitowa
-niska tolerancja na prześwietlenia i niedoświetlenia
Zalety formatu JPG: 
-mały rozmiar pliku
-plik obsługiwany przez większość programów i urządzeń
-szybkość zapisu, który umożliwia wykonanie długich i szybkich serii zdjęć


RAW- największe możliwości?
Raw - czyli surowe pliki, co właściwie oznacza surowy plik? 


'Plik w formacie RAW uważa się za cyfrowy odpowiednik negatywu, a jego konwersję za wywoływanie. Wywołanie RAW-u można powtarzać dowolną ilość razy np. dla różnego balansu bieli. Nie jest możliwy natomiast proces odwrotny – nie można przekształcić zdjęć np. z formatu JPEG na format RAW, bo część danych uległa bezpowrotnemu straceniu (pominięciu). '
I właśnie w odróżnieniu do formatu JPG, plik RAW nie zawiera obrazu przetworzonego przez oprogramowanie aparatu lecz surowe dane z matrycy światłoczułej, co za tym idzie mamy większe możliwości w stosunku do funkcji, które są dostępne w naszym aparacie.

Aktualnie w swoim aparacie mam ustawione, aby zdjęcia były zapisywane w RAW+JPG. Zastanawiacie się dlaczego? A dlatego, że plik JPG służy mi do szybkiego podglądu, czy też do wysłania znajomym, podglądzie na TV,  a dopiero później zabieram się za przeróbkę RAW'ów. 
Wady formatu RAW:
-duże pliki, które znacznie wolniej zapisują się na karcie
-znacznie więcej czasu musimy przeznaczyć na obróbkę
-nie otworzymy zdjęć w przeglądarce zdjęć
Zalety formatu RAW:
-możemy uratować prześwietlone czy niedoświetlone zdjęcie
-sami dobieramy balans bieli, kontrast po wywołaniu pliku
-ogromna ilość informacji o obrazie

TIFF
Format bezstratny, pliki są bardzo duże i zapisywane są z uwzględnieniem ustawień aparatu. Podobno fotoamatorzy nie znajdą dla nich praktycznego zastosowania, lecz znakomicie nadają się do przechowywania zdjęć i do druku.


ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM
Do pracy z RAW'ami niezbędny jest odpowiedni program. Najpopularniejszym jest Adobe Photoshop Lightroom,  ja używam wersji 4. 
Jak sobie poradziłam z obsługą programu? Na początek proponuję każdemu zapoznać się z opcjami jakie posiada program. 


Jak widać powyżej na załączony screenie, wybieramy zdjęcie i klikamy w Develop
Po naszej prawej stronie znajdują się opcje, nas interesują opcje podstawowe czyli Basic.


Lista opcji podstawowych znacznie się wydłużyła.
2 pierwsze opcje: temp + tint to nic innego jak balans bieli czyli jeśli kolory na zdjęciu chcemy ocieplić zwiększamy temperaturę, jeśli zdjęcie ma być w chłodnych barwach zmniejszamy na tyle, aż do takiego stopnia, który nas zadowala.
Kolejne 6 opcji służy do ekspozycji i tonacji.
Jak już wcześniej pisałam, to od nas zależy jakie będziemy mieć kontrast na zdjęciu, a nie jak w przypadku zdjęć w formacje JPG (aparat ustawia kontrast automatycznie).
Tutaj bawimy się cieniami (shadows), rozjaśnieniem (hightlights), ciemnymi elementami (blacks) i jasnymi elementami na zdjęciu(whites).
2 ostatnie opcje to nasycenie.
Clarity - zdjęcie staję się bardziej przejrzyste i ostrzejsze, ale lepiej uważać z tym efektem, bo łatwo można przedobrzyć, co daje nam mniej efektowne zdjęcie.
Ostatnie to vibrance i saturation - nic innego jak nasycenie, rzadko tego używam.

Konwertor z RAW na JPG.
Powiedzmy, że w tym momencie każdy już sobie obrobił zdjęcie,
ja wam nie podam konkretnych ustawień, bo każde zdjęcie jest inne. Wy sami musicie eksperymentować z ustawieniami. Jeśli mam już zdjęcie, klikamy na nie prawym przyciskiem myszy:



Nie muszę chyba pisać co oznacza Export Location? To nic innego jak miejsce zapisu zdjęcia.


Jeśli zjedziemy troszkę niżej w File Settings wybieramy jaki chcemy nowy format pliku, obok mamy jakość - przesuwamy do 100.
Niżej jeśli chodzi o Image Sizing - zmniejszanie zdjęć. Nie musimy wcale ich zmniejszać, ale to się tyczy raczej tych osób, gdzie robią sesje i oryginalne niezmniejszone zdjęcia wysyłają swoim modelkom i modelom. Ja je zmniejszam jak powyżej, gdyż jak wszyscy wiemy na photoblogu jest maks 8MB.
Po zapisaniu nasze zdjęcie możemy edytować w Photoscape,
ja jeszcze je zazwyczaj pogłębiam i dodaję efekt kliszy.

RAW vs JPG.
A na koniec to, czego wszyscy najbardziej jesteśmy ciekawi.
Jaka jest różnica tak na prawdę między JPG a RAW?
A żeby było ciekawiej poniższe zdjęcia nie są w ogóle przerobione.





Poniżej zdjęcia przerobione, użyłam tych samych efektów:




Różnica? Ja widzę i to sporą.
 A czy wy widzicie i czy was przekonałam, to już wasza decyzja. :)
Powodzenia!